ארנונה

ארנונה 



מס הארנונה הוא המקור העיקרי להכנסות העצמיות של הרשויות המקומיות שהן מטילות על המחזיקים של נכסים בתחומן, בהתאם לייעוד השימוש בהם ומיקומם. כללי הארנונה מעוגנים גם בחקיקה הראשית - כלומר, פקודות מנדטוריות וחוקי הכנסת; גם בחקיקת משנה - תקנות וצווים שהותקנו בידי שרי הפנים והאוצר, וכן בצווי ארנונה שהמועצות המקומיות מעדכנות מדי שנה.

בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2014 נקבע כי משרד מבקר המדינה לא מצא את מערכת הנימוקים, הסיבות וההצדקות ההגיוניות לשיעורי הארנונה המוטלת הלכה למעשה על ידי הרשויות המקומיות. רשויות מקומיות קבעו בצווי הארנונה שלהן תעריפים החורגים מההוראות בתקנות הארנונה; הן חייבו את הנכסים בתחומן לפי שיטות מדידה שונות. התייחסו באופן שונה להצמדות ולשטחים המשותפים, וחלקן אף חייבו לפי שיטת מדידה השונה מזו שנקבעה בצו הארנונה שלהן. מצב זה גורם להבדלים גדולים בשטחים המחויבים בארנונה על ידי רשויות מקומיות שונות.  רשויות מקומיות רבות החליטו להוסיף תתי-סיווגים ל-12 הסיווגים הראשיים שנקבעו בתקנות הארנונה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), התשס"ז-2007 וחלקן אף הגדירו תתי-סיווגים רבים מאוד. כמו כן, הן סיווגו באופן שונה נכסים שנעשה בהם שימוש זהה, ופיצלו נכסים ששימשו לתכלית אחת לכמה סיווגים. מצב זה גרם לחוסר אחידות בין הרשויות המקומיות בהטלת הארנונה ולהיעדר שוויון בין חייבי הארנונה בגין נכסים דומים

בסעיף 330 לפקודה ובסעיפים המקבילים בצווי המועצות נקבעו כללים להטלת ארנונה על נכס שאינו ראוי לשימוש, לרבות מתן פטור מתשלום ארנונה. בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2016 נקבע כי התגלו ליקויים באופן שבו רשויות מקומיות מעניקות פטור מארנונה לנכסים שאינם ראויים לשימוש בתחומיהן, וליקויים בסיווגם ובמעקב אחריהם. בחלק מהרשויות המקומיות שנבדקו נפגעה גביית מסי הארנונה עבור נכסים שאינם ראויים לשימוש. כמו כן, התגלו ליקויים בטיפול הרשויות המקומיות במפגעים סביבתיים שנוצרו בסביבת מבנים שאינם ראויים לשימוש בתחומיהן, לרבות ליקויים בטיפול במבנים שבנייתם טרם הושלמה והם נמצאים במצב של שלד בניין שנים רבות. על משרד הפנים להפיק את הלקחים הנדרשים מהליקויים שעלו בדוח זה, ובכלל זה בכל הנוגע ליישום התיקון לסעיף 330 לפקודת העיריות.

למרות שבתי המשפט מנסים לאזן את המצב הקפקאי הקיים ככל הניתן,  מבקר המדינה סבור כי הגיעה העת שמשרדי הפנים והאוצר, בשיתוף משרד המשפטים, יבצעו רפורמה עמוקה להסדרה מקיפה וקוהרנטית של סוגיית הארנונה ברשויות המקומיות, בין היתר באמצעות התקנת תקנות וייזום תיקון של סעיפי חוק.

לכן באם משולם סכום ארנונה בלתי סביר בין אם מדובר בקניון, דירת מגורים, מפעל או כל נכס אחר. כל מקרה צריך להיבחן לגופו, בהתאם לפסיקות בתי המשפט סוג הנכס, מצבו, שטחו ועוד.

המשרד תומך ברעיון של גביית ארנונה למגורים בהתאם לשווי הדירות, כנהוג במרבית מדינות העולם המערבי.


 למשרד ניסיון רב במגזר הפרטי והציבורי. צרו קשר עוד היום עבור ייעוץ ראשוני.




Share by: