Blog Post

שמאי מקרקעין היטל השבחה | ליגו שמאות מקרקעין וניהול נכסים

Ligo • Jul 04, 2019

לא כל אחד יכול להיות שמאי

שמאי מקרקעין היטל השבחה

שמאי מקרקעין הוא מקצוע שדורש ידע והבנה רבים במגוון תחומים כגון, תשלומי מיסים קיימים בין היתר מס היטל השבחה, תחומים אחרים של הבנה בכלכלה, בהנדסה, בחקיקה, בדיני מיסים ובדיני מקרקעין ועוד. לכן לא כל אחד יכול להיות שמאי, ושמאי מקרקעין חייב להיות בעל תואר ראשון, לעבור שלוש שנים די קשות של לימודי שמאות מקרקעין, להתמחות כשנה עד שנתיים, ולבסוף לעבור מבחני הסמכה מטעם מועצת שמאי המקרקעין בלשכת המשפטים, ורק לאחר מכן יוכל לקבל את הרישיון החוקי שמאשר לו לעסוק ב שמאות מקרקעין היטל השבחה.

שמאות מקרקעין היטל השבחה לבדוק האם השמאי מוסמך

השמאי יכול לחסוך לנו כסף רב הקשורים בתשלומי המיסים, ולהציג בפנינו את התמונה האמיתית לא רק לגבי שווי הנכס, אלא בעיקר לגבי מצבו האמיתי בהווה ובעתיד, לכן כאשר באים לבחור שמאי מקרקעין יש ראשית לבדוק האם השמאי מוסמך והוא בעל רישיון חוקי ובאתר של מועצת שמאי המקרקעין ניתן גם למצוא את רשימת שמאי המקרקעין המוסמכים לעסוק במקצוע.

שמאי מקרקעין היטל השבחה לקבל המלצות

לא כל שמאי שמציג בפנינו רישיון, יסייע לנו לדעת האם שמאי המקרקעין הוא אכן אמין ומקצועי, שמאחוריו עסקאות מוצלחות ומשתלמות רבות, והאם הוא שמאי מקצועי עם היד על הדופק והוא מעודכן בעולם המשתנה של הנדל"ן, מכיר את תחום המיסוי המורכב וכדומה, לכן בבחירת שמאי מקרקעין חשוב גם לבדוק את ההמלצות, כי ההמלצות יעזרו לנו להעריך את הניסיון הקודם של השמאי ואת המקצועיות שלו. חוות הדעת צריכות להגיע כמובן מלקוחות אמיתיים, ולאחר שקיבלו שירות מצוין מהשמאי. חשוב לזכור גם ששמאי מקרקעין עוסק בהערכת שווי הנכס ומצב הנכס כפי שהוא, בעוד שחברות המעסיקות עורכי דין לתחום מקרקעין בודקים רק ליקויים במבנה וזהו הבדל גדול. שמאי המקרקעין בודק את הנכס מכל היבט וגם כותב על הנכס דו"ח מפורט הקביל בבית המשפט. במקרים אחרים על פי החוק ניתן לדרוש קרקע הנמצאת בבעלותכם כדי לעשות בו שימוש ציבורי למשל לשם בניית מסלול לרכבת, ובמקרים אלו ישנה זכאות לפיצויים וגם כאן יש להתייעץ עם שמאי שיתערב בגובה הפיצוי המגיע ויסרב לגובה פיצויים נמוך מדי.

כיצד נדע כי אנו זקוקים לשירותיו של שמאי מקרקעין היטל השבחה?

היטל השבחה הוא למעשה מס הנגבה כאשר מתבצע שינוי כלשהו בתוכנית הבנייה המקורית של מבנה קיים, או בייעודו המקורי (לדוגמא שימוש בבניין מגורים קיים לצורך הפעלת גן ילדים).
גובה ההיטל נקבע באופן יחסי לשווי ההשבחה, ומהווה מחצית ממנו. המס חל ומוטל על בעל הנכס, שהנכס היה ברשותו ביום מתן האישור.
אז מי בעצם קובע את שווי ההשבחה של הנכס במצב החדש לעומת המצב הקודם?
ובכן, שמאי השייך לוועדה המקומית הוא הקובע את שווי זכויות הנכס בשני המצבים השונים, ועל פי הערכתו נקבע ההיטל בו מחוייב בעל הנכס.
מאחר והמס נקבע על ידי שמאי מטעם הוועדה, מומלץ לכל בעל נכס לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין היטל השבחה באופן פרטי, על מנת שיעניק חוות דעת מקצועית נוספת ויספק לנו את הביטחון שבידיעה כי שומת ההיטל שנקבעה על ידי שמאי הוועדה אכן הוכנה כראוי וכי היא איננה חורגת מהמקובל והמצוי.
בנוסף, בכדי שנוכל להתנהל באופן היסודי ביותר בפרוצדורות מסוג זה, לאחר קבלת השומה מטעם שמאי הוועדה- מוטב תמיד להיעזר בשירותיו של שמאי פרטי על מנת לבחון האם קיימת הצדקה להפחית את גובה חיוב שומת ההיטל, מה שעשוי לחסוך לבעל הנכס הוצאה מיותרת ובלתי מבוטלת.
ברגע בו בעל עסק מסתמך על חוות הדעת של שמאי הוועדה באופן מוחלט- ללא קבלת חוות דעת נוספת, הוא מוותר על זכותו לבדוק ולוודא כי הוא אינו מחוייב במס גבוה מדי.
אם מצאתם עצמכם בסיטואציה בו אתם מעוניינים להוסיף קצת סדר ויסודיות לתהליך בירוקרטי שכזה, צרו עימנו קשר ונשמח להעניק לכם מניסיוננו.

כיצד תוכלו לדעת האם אתם פטורים מתשלום היטל ההשבחה?

בין אם אתם עומדים בפני שיפוץ נרחב לביתכם ושינוי משמעותי בגודלו, ובין אם החלטתם לעשות הסבה של אחד מחלקי הבית לטובת עסק חדש- כיצד תדעו אם עליכם לשלם מס השבחה בתום התהליך?
בדיוק עבור שאלות מהסוג הזה יש צורך בשירות שמאי מקרקעין היטל השבחה.
ישנם מצבים רבים בהם פטור בעל נכס ממס השבחה, ועבור כל אחד המעוניין לערוך שינויים בביתו- חשוב שיידע ויהיה בקיא באופציות השונות העומדות לרשותו.
על מנת להיות ערוכים לכל מצב וכן להתאים את התוכניות לזכויות שלכם- צרו קשר עם שמאי בטרם תחלו בתהליך, ואנו נשמח לסייע בכל שלב.

By hadas ganz 04 Jun, 2020
מס הארנונה הוא המקור העיקרי להכנסות העצמיות של הרשויות המקומיות שהן מטילות על המחזיקים של נכסים בתחומן, בהתאם לייעוד השימוש בהם ומיקומם. כללי הארנונה מעוגנים גם בחקיקה הראשית - כלומר, פקודות מנדטוריות וחוקי הכנסת; גם בחקיקת משנה - תקנות וצווים שהותקנו בידי שרי הפנים והאוצר, וכן בצווי ארנונה שהמועצות המקומיות מעדכנות מדי שנה. בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2014 נקבע כי משרד מבקר המדינה לא מצא את מערכת הנימוקים, הסיבות וההצדקות ההגיוניות לשיעורי הארנונה המוטלת הלכה למעשה על ידי הרשויות המקומיות. רשויות מקומיות קבעו בצווי הארנונה שלהן תעריפים החורגים מההוראות בתקנות הארנונה; הן חייבו את הנכסים בתחומן לפי שיטות מדידה שונות. התייחסו באופן שונה להצמדות ולשטחים המשותפים, וחלקן אף חייבו לפי שיטת מדידה השונה מזו שנקבעה בצו הארנונה שלהן. מצב זה גורם להבדלים גדולים בשטחים המחויבים בארנונה על ידי רשויות מקומיות שונות. רשויות מקומיות רבות החליטו להוסיף תתי-סיווגים ל-12 הסיווגים הראשיים שנקבעו בתקנות הארנונה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), התשס"ז-2007 וחלקן אף הגדירו תתי-סיווגים רבים מאוד. כמו כן, הן סיווגו באופן שונה נכסים שנעשה בהם שימוש זהה, ופיצלו נכסים ששימשו לתכלית אחת לכמה סיווגים. מצב זה גרם לחוסר אחידות בין הרשויות המקומיות בהטלת הארנונה ולהיעדר שוויון בין חייבי הארנונה בגין נכסים דומים.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
מדובר במיסוי גדוש משתתפים הכולל את הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, הנישומים ומיצגיהם, שמאים מכריעים לפי תיקון 84, ועדות ערר ובית המשפט העליון. החלטות בית משפט עליון משנות את המציאות המוכרת מעת לעת, והחלטות וועדות הערר משנות פסיקות של שמאים מכריעים. גם הפסיקות של שמאים מכריעים בנוגע לערכי שווי במקומות מסוימים ולנושאים עקרוניים אינן אחידות. לכן כל מקרה, וההתנהלות המתבקשת לגביו צריכים להיבחן על ידי שמאי מקרקעין בעל ניסיון. למשרד ניסיון רב במגזר הפרטי והציבורי. צרו קשר עוד היום לייעוץ ראשוני.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
הרשאות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בגין פעולות שונות בקרקעות שבניהולה כגון שינוי ייעוד וניצול, תוספות בנייה, פיצול מגרש, דמי היוון. מותנות בתשלום כספי, המתבסס על שומות מקרקעין. לעיתים מדובר מגרשים בייעודים שכיחים כגון תעשייה , מגורים, מסחר ותעשייה עתירת ידע ולעיתים מדובר במגרשים בייעודי מלונאות, תיירות, שימושים ציבוריים, אנרגיות מתחדשות וכדומה. לאחר שמוגשות השגות מטעם בעלי הזכויות על השומות שנערכו עבור רשות מקרקעי ישראל. הן נבחנות בתחילה על ידי אגף שומת מקרקעין, לאחר כך על ידי ועדת ההשגות ובסופו של דבר על ידי בית משפט לעניינים מנהליים. הכל לפי העניין ולפסיקה שהתקבלה בהליך הקודם. אם זאת גם באגף שומת מקרקעין וגם בוועדת ההשגות קיימות פסיקות המתייחסות לנושאים עקרוניים זהים הסותרות זו את זו ולעיתים אין אחידות בקביעות השווי לנכסים דומים באותם המקומות. לכן לא משנה מהו סוג הנכס (נחלה חקלאית, משק עזר, קרקע למתחם מסחרי, מלונאות, תוספת בנייה או מגרש מגורים) כל מקרה וההתנהלות המתבקשת לגביו, צריכים להיבחן על ידי שמאי מקרקעין בעל ניסיון. למשרד ניסיון רב במגזר הפרטי והציבורי. צרו קשר עוד היום לייעוץ ראשוני.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
בכל אירוע מס הכולל העברת זכויות בין שבתמורה ובין שלא בתמורה, יש לדווח לרשות המסים. לעיתים רשות המסים סוברת כי המחיר שדווח הינו מחיר נמוך (בשל שיקולים שונים של הצדדים לעסקה) ולכן היא קובעת את השווי הראוי לדעתה, ממנו ייגזר גם סכום המס. יש לציין כי עובדי רשות המסים הינם עובדים מסורים ואמונים, אך מרביתם אינם שמאי מקרקעין אלא בעלי תפקיד שעברו מספר הכשרות, ואין להם את כל הכלים והזמן כדי לקבוע את שווי הזכויות הנישומות הראוי. לדוגמא : קרקע חקלאית, הגובלת בקו הכחול של יישוב עירוני במרכז. על פניו מדובר על קרקע עם פוטנציאל גבוה. אך בדיקה מעמיקה בתוכניות מתאר מחוזיות וארציות, תלמד כי על פי תוכנית מתאר מחוזית במרכז החלקה מיועד לעבור מסדרון תשתיות וחשמל וכי הקרקע מיועדת להישאר חקלאית וללא פוטנציאל לייעוד עירוני גם בתוכניות מתאר ארציות. למרות שהרוכשים לא היו ערים למצב התכנוני, מחיר הרכישה שיקף בנאמנות את שווי הקרקע. אך פקידי מס שבח סברו כי לאור הקרבה לעיר יש לשום את הקרקע במחיר גבוה יותר. דוגמא נוספת : מגרש תעשייה שהוחכר לפלוני על ידי רשות מקרקעי ישראל נמכר במחיר נמוך ביחס למגרשי תעשייה אחרים שנמכרו בסביבה. פקידי מס שבח סברו כי הצדדים לעסקה ניסו להימנע מתשלום מס גבוה ולכן דיווחו על מחיר עסקה נמוך. אך רק בהשגה התברר כי המגרש הוחכר בחוזה לא מהוון עם קיבולת בנייה נמוכה ביחס למגרשי תעשייה בסביבה שהינם בבעלות מלאה. הקונה והמוכר לקחו בחשבון כי הקונה יצטרך לשלם תשלומים נוספים לרשות מקרקעי ישראל על מנת לבנות ולנצל את קיבולת הבנייה המותרת בסביבה ולכן הסכום שנקבע בחוזה היה נמוך יחסית. רק באמצעות שומת מקרקעין מקיפה, בה הושקעו זמן ומשאבים, ניתן לקבוע את שווי הנכס הראוי ולכן תמיד בעת השגה העוסקת בגין מרכיב שווי הזכויות המועברות יש להציג שומת מקרקעין, על ידי ב"כ המשיג ולעיתים נדרשת גם נוכחותו של שמאי המקרקעין בהשגה. הדבר נדרש שבעתיים בנכסים מסחריים/סמי מסחריים ובדירות מגורים, כשלרשות המסים אין את כל המידע הנדרש בפניה (כגון היתרי בנייה/ מסמכים משפטיים/תכנון מלא/ עסקות היסטוריות רלוונטיות וכדומה). משרדנו תומך בהצעת חוק אשר תדרוש הכנת שומת מקרקעין לכל אירוע מס (בחלק ניכר של העסקות גם כך קיימת מעורבת כזו או אחרת של שמאי קרקעין). וזאת על מנת להציג מראש לרשות המסים תמונה מלאה על מצבו של הנכס. בדרך זו יימנע הצורך מהשגות מיותרות ומפח נפש. למשרד ניסיון רב במגזר הפרטי והציבורי. צרו קשר עוד היום לייעוץ ראשוני.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
מיזמי אנרגיה טבעית, נכסים מניבים, חקלאות מתקדמת, אחסנה מיוחדת (בתי קרור, מרלו"גים), תחנות דלק וכיוצא בזה. כל אלו ועוד הינם נכסים מיוחדים, שלכל נכס קיימת מתודולוגיה משלו. הכנת חוות הדעת מצריכה לעיתים למידה של נושאים המתבססים על מחקרים ופרסומים מקצועיים חדשים, הרלוונטים לתחומים שיש ביכולתם להשפיע על שווי הנכס. למשרד ניסיון רב במגזר הפרטי והציבורי. צרו קשר עוד היום לייעוץ ראשוני.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
מדובר במצבים שנולדו בתקופת המנדט הבריטי והשלטון העות'מאני דיירות מוגנת דיירות מוגנת הינו מושג שנוצר באירופה שלפני ואחרי מלחמת העולם השנייה. מטרתם העיקרית של דיני הגנת הדייר הייתה להגן על שוכרים מפני פינוי בעתות מלחמה ומשבר של אותן שנים, בארץ ישראל נחקקו חוקי הדיירות המוגנת על ידי השלטון הבריטי בשנת 1940 לדירות מגורים ובתי עסק ומאוחר יותר עודכנו על ידי כנסת ישראל בחוק הגנת הדייר, תשל"ב-1972 (נוסח משולב). דיירות מוגנת אינה זכות במקרקעין ולפיכך גם אינה יכולה להירשם בטאבו ואין במכירתה חבות במיסוי מקרקעין, מדובר בזכות כלכלית הנובעת מהוראות חוק הגנת הדייר. מי שקונה דירת מגורים בדמי מפתח יכול להתגורר בשכירות בעלת תשלום חודשי נמוך מאוד לכל ימי חייו. ובחלק מהמקרים הדבר נכון גם לגבי עסקים. אם זאת לצד ההיתרונות הכלכליים, קיימים חסרונות רבים ובתי המשפט מנסים בשנים האחרונות לאזן בין זכויות השוכרים לבין זכויותיהם של בעלי הדירות. אומדן הזכויות במקרה של דיירות מוגנת הינו אומדן כלכלי, הנגזר מאומדנים אחרים כגון "סל הזכויות" של הדייר המוגן ושל בעלי הנכס בהתאם לחוק הגנת הדייר והפסיקה, שווי הזכויות של הנכס כפנוי וסחיר בשוק החופשי, דמי המפתח הראויים, דמי פינוי ועוד. אינשאאט בעבר, החוק העותומאני אפשר לעשות הפרדה קניינית בין הקרקע לבין המחוברים לה (אינשאאט) ואף לרשמם בנפרד, אולם מצב זה שונה עם חקיקת פקודת חוק הקרקעות (תיקון), 1937 על ידי המחוקק המנדטורי. אז בוטלה האפשרות לרישום נפרד, אך ללא פגיעה בזכויות שנרשמו בעבר בנפרד. כיום כאשר הקרקע רשומה בנפרד על שם א' והמחוברים רשומים בנפרד על שם ב'. פעולת האיחוד ברישום נעשית בדרך של מכירה כאשר שני הצדדים, בעל הזכות בקרקע ובעל הזכות במחוברים, הסכימו לכך. למשרד ניסיון רב במגזר הפרטי והציבורי. צרו קשר עוד היום לייעוץ ראשוני.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
איחוד וחלוקה תוכנית איחוד וחלוקה לפי סימן ז' בפרק ג' לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965 (נוסח משולב), מאפשרת שינוי של מצב משפטי ותכנוני קיים למצב חדש בו מתבצעת חלוקה משפטית ותכנונית שונה, בדרך כלל עם זכויות בנייה מתוגברות והפקעה של שטחים גדולים יחסית לצורכי ציבור. החלוקה החדשה מבוצעת הן למגרשים בבעלות משותפת והן למגרשים בבעלות נפרדת, הן בהסכמת הבעלים והן שלא בהסכמתם. בהתאם לתקנות התכנון והבניה (תכנית איחוד וחלוקה), תשס"ט-2009 (נוסח משולב), תכנית הכוללת הוראות בדבר איחוד וחלוקה שלא בהסכמת הבעלים, תכלול טבלת הקצאה ואיזון שתיערך בידי שמאי מקרקעין. בעריכת טבלאות ההקצאה יפעל עורך הטבלה, ככל הניתן, להפריד שותפויות במקרקעין ולהקצות, ככל האפשר, מגרשים לבעלות יחידה. בנושא זה של טבלאות איזון והקצאה קיימת אי אחידות עד היום, בו משתתפים תקן מספר 15 של הוועדה לתקינה שמאית, שומות מקרקעין שאינן אחידות במהותן, ופסיקות בתי המשפט, שלכל "שותף" לנושא יש את הפרשנות הייחודית שלו. לדוגמא - בתקן מס' 15 של הוועדה לתקינה שמאית נקבע כי שווי הזכויות במצב קודם ובמצב חדש יהיה שווי השוק של הזכויות בין קונה מרצון ומוכר מרצון ויערך על פי עקרון השימוש המיטבי. לעומת זאת בהליך מספר ת"א 2371/05 קבע כבוד השופט חיים טובי כי ערכי השווי שנקבעו למגרשים בטבלת האיזון אינם משקפים את שוויים המוחלט אלא רק משקפים את שוויים היחסי של המגרשים, על מנת שלא ייפגע היחס הפנימי שביניהם. יש לציין כי השווי שנקבע בטבלאות האיזון הוא השווי שמשמש בדרך כלל את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גם לגביית היטל השבחה. אך במקרה שבו עסק פסק הדין שווי המגרשים שנקבע בהיטל ההשבחה היה גבוה משוויים של המגרשים כפי שנקבע בטבלת האיזון. בנוסף לאי אחידות ואי ההסכמות בנושאים אחרים כמו תרומת מחוברים לשווי הזכויות במצב הקודם, הדבר ממחיש כי עקרונות השווי לאותו נכס אינם תמיד זהים. אך בהתאם לזכויות הצדק הטבעי שאינן משתנות, משרדנו ישאף תמיד לשמר כי שווי הזכויות במצב הקודם ביחס לשווין היחסי במצב התכנוני הקודם, לא יפחת משווין היחסי במצב החדש. הליך פירוק שיתוף הליך של פירוק שיתוף הינו הליך משפטי בהתאם לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. מי שקובע לרוב את דרך הפירוק הינו בית המשפט. מומלץ על ידנו כי למרות כל המתחים והמשקעים שהולידו את התנאים לפירוק שיתוף המקרקעין בין הצדדים. יתייעצו הצדדים עם שמאי מקרקעין טרם הפנייה להליך משפטי. בדרך זו יוכלו הצדדים לקבל תמונה מלאה של המצב והאפשרויות העומדים מולם, בהתאם לאופי הנכס ופרמטרים הייחודים לכל אחד מהצדדים ועל ידי כך יוכלו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. גם בהליכים של פירוק שיתוף נדרשות לעיתים טבלאות איזון, אך ללא שינוי של הזכויות התכנוניות הקיימות. צרו קשר עוד היום, על מנת לחסוך לבטים מיותרים בשלב מאוחר יותר.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
מדובר בתקן שמאי מחמיר להערכת מרבית סוגי הנכסים, התקן מותאם להצעת זכויות במקרקעין כבטוחה למתן אשראי עבור בנקים מסחריים, חברות ביטוח או גורם אחר המספק אשראי (שבשני האחרונים אין תמיד צורך ששמאי המקרקעין ייכלל ברשימה סגורה כזו או אחרת). התקן אינו חל על דירות מגורים המוערכות לצורך משכנתא - למעט במקרים חריגים. חוות דעת בהתאם לתקן זה מומלצות על ידנו לכל מי שמעוניין לרכוש נכס, כבר בשלב המשא ומתן, טרם חתימה על חוזה. למשרד ניסיון רב במגזר הפרטי והציבורי. צרו קשר עוד היום לייעוץ ראשוני.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
מדינת ישראל הינה מדינה בעל שטח קטן וכיום מדורגת במקום ה - 30 מתוך 245 במדד הצפיפות. הצורך לשמור על שטחים פתוחים מצד אחד ובנייה מואצת בעתודות הבנייה האחרונות מצד שני , מאלצים את ההתחדשות העירונית באמצעות תמ"א 38 ופרויקטים במסלול פינוי בינוי, להיות מעמודי התווך בהתפתחותה של המדינה והאוכלוסייה בשנים הקרובות. התמעטותם של מגרשים פנויים במרכזי הערים, גורמת לעלייה בכמות הפרויקטים החדשים במסגרת תמ"א 38, גם בפריפריה. ככל שמתחם מגורים וותיק הינו בעל שטח קרקע גדול ביחס למספר יחידות הדיור הקיימות עליו (מספר נמוך יחסית של יח"ד לדונם, במבנים שנבנו עד שנות התשעים של המאה הקודמת) כך קיים פוטנציאל גדול יותר להקים פרויקט עתידי של בינוי פינוי באותו מתחם וליזמים קיימת היתכנות כלכלית גבוהה יותר - בשים לב למיקום המתחם והסכמה גדולה ככל הניתן של בעלי הזכויות. לדעתנו ראוי כי דיירים שהחליטו להתאגד על מנת לקבוע עבורם ועבור בני משפחתם עתיד עם דיור טוב יותר ומבלי לעבור למקום אחר. הם אלו שיוכלו לבחור בעצמם את היזמים הראויים עבורם, ולהציג בפניהם חוות דעת של הכדאיות הכלכלית של הפרויקט. הן בפרויקטים מסוג תמ"א 38 על שינוייה והן בפרויקטים מסוג פינוי בינוי. במסגרת זו יציג השמאי לבעלי הזכויות וליזמים את נקודת האיזון ואת הרווח הצפוי ליזם בחלופות שונות, בכפוף לדרישות הדיירים. אילוצים תכנוניים, משפטים, פיזיים וכדומה. מסלולי מיסוי והיבטים של תכנון ורישוי שהוועדה המקומית תשקול לוודאי. דרישות בסיסיות מגופים פיננסים שילוו את הפרויקט בהמשך, ופרמטרים נוספים. ברור שלא כל פרויקט במסגרת התחדשות עירונית הינו רווחי, אך בכל מקרה הדיירים והיזם יוכלו לקבל את התמונה המלאה ולכלכל את צעדיהם בהמשך. להלן קישור לכתבה שפורסמה בגלובס, העוסקת ביזמות של דיירים לפרויקט בינוי פינוי צרו קשר עוד היום, על מנת לחסוך לבטים מיותרים בשלב מאוחר יותר.
By hadas ganz 04 Jun, 2020
הפקעה הפקעה הינה הליך הנעשה בכפייה על ידי הריבון. בו מצד אחד נגזלות זכויות הפרט בקרקע לטובת הציבור. מצד שני יש לזכור כי ללא הפקעות לא יהיה ניתן לפתח כנדרש תשתיות ציבוריות, הגנה על שמורות טבע ומימוש צרכים לאומיים אחרים. לעיתים אנשים שרכשו קרקע חקלאית לפני עשרות שנים בתור השקעה, מגלים לפתע שהקרקע הופקעה על ידי המדינה, תוך מתן תשלום פיצויים במחיר מגוחך. כיום הקרקע מופקעת בשני שלבים. שלב ראשון לאחר שינוי ייעוד ממצבה התכנוני הקודם לקרקע לצרכי ציבור, בשלב זה עוד היה ניתן לבקש פיצויים בגין ירידת ערך לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה. בשלב השני הקרקע מופקעת ותשלום הפיצויים הינו רק עבור 60% מהשטח שהופקע ביעוד הציבורי החדש. לעיתים הפיצויים המשולמים עבור הפקעת הקרקע אינם כוללים את מרכיב הזמינות של קרקע הנמסרת בחוסר רצון. לא תמיד ערכי השווי בשומת ההפקעה מבוססים על עסקאות השוואה רלוונטיות ולא תמיד נלקחים בחשבון כל הגורמים הראויים. לכן כדאי ששמאי מקרקעין ייבחן את מרכיב השווי של הפיצויים וזאת בהתאם לסוג הליך ההפקעה.
More Posts
Share by: